Schermafbeelding 2022-09-22 om 12.03.10

Optimaal onderhoud aan wagons en locomotieven met IBM Maximo Asset Management

Het onderhouden van locomotieven en wagons is zeer specialistisch werk. Maar vooral ook: enorm bedrijfskritiek. De uitval van rollend materiaal raakt direct de primaire bedrijfsvoering van goederenvervoerders, reizigersvervoerders en spooraannemers. Reden waarom Alstom Maintenance Rotterdam, toen nog onder de naam Shunter, al sinds 2013 vertrouwt op haar partnerschap met LAMA Empowerz.

Recent nam het Franse Alstom onderhoud- en revisiebedrijf van rollend materieel Shunter over. De groep onderhoudt per jaar meer dan 1.000 locomotieven, treinstellen en wagons. Dit gaat zowel om gepland onderhoud als om revisie en schadeherstel voor goederenvervoerders, reizigersvervoerders, spooraannemers en leasemaatschappijen. Voor het inplannen van dit onderhoud is er al vele jaren een echt partnerschap met LAMA Empowerz.

De uitdaging

De samenwerking ontstond in 2013 toen (destijds nog) Shunter op zoek was naar een upgrade van de systemen. Na een selectie van aanbieders, viel de keus op LAMA vanwege onze kennis en ervaring. Wat begon met een kleine upgrade werd met flexibele deeloplossingen steeds verder uitgewerkt totdat de hele ERP backbone stond.

De grootste uitdaging bij Alstom ligt in het zeer specifieke onderhoud, maar ook in het compliant zijn met de regels, waaronder de voorwaarden van de ISO-certificeringen. De onderhoudsprocessen verlopen volgens de ECM-eisen (entity in charge of maintenance).  Het logistieke proces van de onderdelen is complex en cruciaal, dus het is belangrijk dat het hele proces zo efficiënt mogelijk verloopt. De software moet hierbij ondersteunend zijn aan het proces.

 

De oplossing

De ERP (Enterprise Resource Planning) voor de hele organisatie is ingeregeld met IBM Maximo Asset Management. IBM Application Suite dekt de software voor de hele organisatie; van werkorders en facturatie tot HR en voorraadbeheer. Ook het support en het functioneel beheer wordt door LAMA verzorgd.

 

De implementatie

De implementatie van IBM Maximo gebeurde helemaal conform het proces van de klant, waarbij de standaard configuratie-mogelijkheden gebruikt worden. Dit om optimale upgrade-baarheid te garanderen en ‘versie’- lockin te voorkomen De grote diversiteit van assets en processenvormden hierbij een flinke uitdaging, net als het inrichten van de software aan de werkwijze van Alstom. De eerste implementatie heeft ongeveer een half jaar geduurd. Daarna is het proces steeds met deelprojecten verder ingericht en uitgebouwd.

 

De succesformule

Het onderhoud en de facturatie onderdeel van het primaire proces, dus Alstom moet er zeker van kunnen zijn dat een partner daarin meegaat. Veel vertrouwen en een goede relatie vormen daarbij de kern van de samenwerking. Doordat LAMA ondernemerschap, flexibiliteit en eigenaarschap laat zien, is de samenwerking succesvol. Beide partijen versterken elkaar en komen samen tot optimaal asset management.

 

De toekomst

De overname van Shunter door Alstom biedt kansen om de samenwerking verder uit te breiden. Zo heeft Alstom ook een eigen IoT platform, waarin waardevolle onderhoudsinformatie wordt verzameld,dat met een koppeling met IBM Maximo real time onderhoudsinformatie in Maximo kan leveren Ook IBM Maximo is volop in ontwikkeling en de komende versie IBM Maximo Application Suite biedt veel mogelijkheden voor Alstom om haar onderhoudsprocessen verder te verbeteren.